Következő edzői tanfolyamunk: Budapest, November 6-7.  INFO >>

Élettel teli edzés Neked!

Blog

Így eddz, hogy ne sérülj meg terepfutás közben!

Gaál Attila
Gaál Attila
2020.11.26 15:59
Így eddz, hogy ne sérülj meg terepfutás közben!

Az ősz beköszöntével talán még többen vágnak neki az erdőnek-mezőnek, hogy futócipőben fedezhessék fel a tájat, csodálhassák meg az évszak adta gyönyörű színeket, és enyhe időben élvezhessék a terep adta kilométereket. Mindez pont olyan idilli és csábító, mint amilyennek hangzik!

Egészen addig, míg egy rossz lépés következtében be nem következik egy bokarándulás, egy ficam, vagy törés, de elég egy botlás következtében történő zakózás is ahhoz, hogy akár örökre elmenjen a kedved és a merszed ettől a nagyszerű szabadtéri sporttól.

Mi a megoldás? Hiszen a terepfutás egyik specifikája sok más sportággal és pl. a síkfutással szemben, hogy a körülmények, a helyzetek folyamatosan változnak, kiszámíthatatlan, hogy mikor mi kerül a talpunk alá és hol következik egy mélyedés a talajban. Tehát nem elég, hogy meg kell küzdenünk a leejtők és emelkedők adta kihívásokkal- amik önmagukban is igen nagy erőbedobást igényelnek-, ott van a többi tényező is, ami megnehezíti a dolgunkat: a talaj egyenetlensége, az avar alatt megbújó kövek láthatatlansága, a csúszós-saras területek, melyekre odalépve könnyen eleshetünk….

Folyamatosan fókuszálnunk kell ahhoz, hogy miközben bár a futásunkra koncentrálunk, észrevegyük az elénk kerülő „akadályokat” , hogy el tudjuk kerülni az esetleges-de gyakran előforduló-sérüléseket.

Koordináltnak kell lennünk, hiszen bár a futás ciklikus és alapvetően egyszerű mozgásforma (természetes mozgás), a terepen nem mindegy, van-e testtudatod (és mennyire fejlett), össze tudod-e rendezni a végtagjaidat egy-egy éles helyzetben (amikor például lejtőn lefelé hirtelen kell átugranod egy benyúló gyökeret, miközben épp azzal vagy elfoglalva, hogy a fejpántodat igazítod…).

Az egyensúly elmaradhatatlan! Fókuszálsz, tehát várhatóan könnyebben észreveszed a veszélyes helyzetetek, koordinált vagy, így nagyobb eséllyel hamar össze is tudod rendezni a mozgásod, de ha nincs megfelelő egyensúlyérzéked, sajnos sokkal kisebb %-ban úszod meg az esést, ami jó érzékkel maximum egy botlást jelentett volna.

Tehát ha nem csak jó terepfutó szeretnél lenni, de SOKÁIG szeretnéd élvezni és biztonságosan űzni ezt a sportot, érdemes a futó-kardió -és erősítőedzésekbe, vagy azok mellé beillesztened olyan gyakorlatokat, amik a fenti képességeket széles körűen fejlesztik. Reakciójáték, instabil felületeken való erősítés, nagyobb fókuszt igénylő gyakorlatok, hirtelen irányváltással járó feladatok…Ezek rendszeres alkalmazása hozzásegít, hogy sérülésmentesen fuss terepen, és ne egy esetleges balesetet, hanem minden estben egy ÉLMÉNYT tudj átélni